fredag, februari 08, 2008

Köttet ska ligga bredvid glassen

Läste precis en intervju med Gösta Ekman, han citerade sin farfar med samma namn och sa: "att vara rolig är något väldigt allvarligt". Jag tyckte det var fint sagt, en typisk aforism som en fredagförmiddag som denna fick mig att tänka lite längre än vad jag skulle gjort om jag struntat läsa tidningen. Jag tänkte att det ligger något förrädiskt över hela fenomenet humor, att det handlar om att balansera på sköra trådar. Att roa allmänheten är en sak, att vara rolig i allmänhet är en helt annan. Problemet med människor som är roliga är att de till slut förvandlas till att vara enbart roliga. Allt annat suddas ut. Sedan spelar det ingen roll om de säger att det nog blir blått i nästa val, att de fått cancer i bukspottskörteln eller att de funderar på att söka sjuksköterskeutbildningen i Gävle. Allt uppfattas som skämt hos åhörarna. Bara mer eller mindre lyckade sådana.

Jag kände en kille en gång som var sådan. Jag tror han hette Patrick. Till slut fick han sådana problem med att leva upp till allas förväntningar att han blev en fläck vatten. Detta tyckte Patricks nära och kära var fantastiskt roligt. En sådan sorti hade man aldrig skådat förut. Dessutom hade han ju överträffat sig själv.

Dagens ord är Service
Kommentar: Ett formidabelt exempel på låneord som Britta, 43 år från Örnsköldsvik sällan reflekterar över att det är. Britta skulle behöva reflektera lite mer. Men det kommer hon såklart på för sent och så tar hon ett onödigt lån på en sportig bil något år efter hon fyllt femtio.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida