tisdag, januari 22, 2008

Minsta vink och jag faller som en fura

Ibland kommer jag på att jag gillar barn och deras sätt att vara och leva. Idag tänkte jag på att låta barn göra som de vill när det gäller vissa saker, till exempel döpa husdjur. När det kommer till kaniner och marsvin så låter man väl oftast barnen hållas men det är som sötast när det gäller hundar. Ger man barn fritt spelrum kommer hunden garanterat heta något i stil med plutten, gnuttan eller fluffi vilket är gulligt medan hunden fortfarande är liten och mer intresserad av lek än mat.

Men hundar och barn växer upp och barn kanske glömmer av hunden men hunden får fortsätta att hetta plutten och minnas hur det var när barnen tyckte att hunden var allt allt allt. Barnens mamma och pappa får ta hand om hunden medan barnen blir vuxna och Plutten blir, som alla andra hundar, gammal och tynar bort. Barnen som glömt hur det är att vara barn kommer hem igen för att säga adjö till Plutten. Och plötsligt minns de hur det var. Enbart för att hunden fick namnet Plutten.

Dagens ord är Tariff
Kommentar: Ordet tariff har all potential i världen men någon har givit det en fruktansvärt tråkig innebörd. Jag vill att ordet tariff ska vara ett djur, en mycket sällsynt form av myrslok eller kanske en mycket liten apa med snabel. Nu betyder det prislista eller något i den stilen. Snacka om slöseri med bokstäver. Tänk om faktura hette ozelot. Hur skulle det se ut?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida