onsdag, januari 23, 2008

Oskar skriver ett brev #2

Eftersom jag här om veckan blev så begeistrad av människorna som samlar på telefonkort var jag tvungen att skriva dem ett brev med diverse frågor. Nedan följer brev och svar samt en liten reflektion.

Brevet:

Kära Svenska telekortssamlarnas förenings ordförande,

mitt namn är Oskar Lindmark och jag bor i Uppsala. För några veckor sedan gick jag förbi en telefonkiosk och kom således att tänka på telefonkort. Detta fick mig att i sin tur att tänka på telefonkortssamlare. Väl hemma sökte jag rätt på er förening och är i detta nu lite häpen och nyfiken. I viss mån även lycklig då jag anser att det finns något fint i just samlande. Själv samlade jag som barn på fina stenar och pinnar som legat i vatten under längre tid (så kallade klenoder). Hur som helst väcktes min nyfikenhet och jag har några frågor som du/ni kanske kan svara på:

1. Vilket är det dyraste telefonkortet du känner till och vad kostar det?
2. Har du något favorittelefonkort? Vilket i sådant fall?
3. Hur många telefonkort äger du?
4. Om du inte samlade på telefonkort, vad skulle du samla på då?

Hoppas du kan svara på mina frågor. Du behöver inte ha bråttom, jag har all tid i världen.

Mvh Oskar Lindmark

Svaret:

Hej Oscar,

Trevligt att du hör av dig.
Som gammal samlare är det väl på tiden att du börjar igen.
Varför inte telekort.
Det dyraste Svenska telefonkortet jag känner till betalade en
samlare 18.000 kr. för.
Det var rymdmannen tillverkad i 100 ex.
Det var många år sen och ett aktuellt pris för samma kort idag
skulle troligen ligga på 3-5.000. Svårt att säga.
Ute i vida världen pratas det om mycket högre priser, men det
var länge sen. Idag vet jag inte.

Jag har ett Svenskt favoritkort och det är en Samojedspets.
Att jag är särskilt förtjust i det beror på att när kortet kom ut
hade jag 3 samojeder. Den ena liknade kortet exakt.

Jag har ingen aning om hur många kort jag har. Jag pratade med en samlare från norrland
för nägon vecka sen och han hade ungefär 28.000 kort om jag minns rätt.
Så aktiv är inte jag.
Det leder osökt in på din nästa fråga om andra samlarområden.
Jag samlar på en massa olika samlarområden.
T:ex frimärkshäften där jag har medverkat i styrelsen i ca: 15 år.
Föreningen heter Sv Häftessamlarna. Har trappat ner samlandet.

I dag samlar jag mest på whisky och ölgrejer. Pins, underlägg,
spelkort, glas mm.
Flera områden, SAS, kortlekar eller singelkort från flygbolag, kundvagnspoletter,
ångbåtspoletter, unikt stengods och några till.
Hoppas du är nöjd med svaren och att du hittar något intressant samlarområde.
Det är mycket stimulerande att samla och man träffar många intressanta personer.

Med bästa samlarhälsningar


Reflektion: För det första finner jag det lite märkligt att han stavar mitt namn med c istället för k men det handlar kanske mer om slarv. Sedan är jag lite fundersam över varför han valt att skriva den första halvan av brevet i blått och andra halvan i svart samt att upplägget är lite märkligt i och med att han byter rad hela tiden. En gång i tiden läste jag en dikt om havet där det såg likadant ut, detta för att illustrera havets vågor på ett effektfullt sätt. Kanske har havet något även med detta att göra, finns det i brevet en undertryckt ton av längtan? Den blå färgen pekar även åt det hållet: mot himlen, mot havet. Varför är det dyraste motivet just en astronaut? Symboliserar dessa rymdfarare kortsamlarnas innersta känslor och deras längtan? Vad vet jag. Något kanske det ligger i det.

Vi längtar alla efter perfektion. Sällan blir denna längtan klarare än hos just samlare.

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Först tänkte jag påstå att du ju är bättre än den bäste Eric Ericsson. Men vid närmre eftertanke: nja, han är väl vad man skulle kalla ett geni och jag vet inte om du är där riktigt än. Men på god väg!

1:50 em  
Blogger oskar. sa...

Hehe, tack! Vi kan väl säga att den gode Ericsson står som förebild. Det är inget jag sticker under stol med men breven är inte enbart tidsfördriv utan tillkommer på grund av nyfikenhet. Alla söker vi svar och breven är lite av en genväg till fullkomlighet.

3:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Hur ska jag sälja telefonkort har ungefär tider stycken men vet inget om dem, var säljer man och hur mycket ska jag ta betalt, är det folk som vill köpa några hundra åt gången ellr hur går det till?

3:14 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida