onsdag, januari 09, 2008

Världens ände och tillbaka igen.

Jag kan börja med att be om ursäkt. Det gör jag alldeles för sällan. Förlåt mig för allt. Förlåt internet, förlåt mamma och förlåt Uppsala. Jag glömde bort er för ett tag, lämnade er därhän utan vare sig riktlinjer eller karta. Jag var tvungen att lämna kontinenten för ett slag, lämna allt det livet blivit för att se något annat, något större, något vackrare och för att andas ny luft. Jag åkte till Sydafrika och glömde packa kikare, men jag såg mycket ändå ska ni veta. Mycket av det som fanns att se dokumenterades, så således är det nya årets nya tema Sydafrika. Låt mig berätta...

Sydafrika är ett land som ligger ungefär så långt bort man kan komma om man inte vill till sydpolen. Sydafrika är inte så olikt Europa som man kan tro, och enligt andras utsago inte speciellt olikt Amerikas förenta stater heller. Klimatet är varmt med växlande molnighet. När det är mindre växlande är det infernaliskt varmt medan det oftast är lite lagom ljummet när det befinner sig moln på himlen. Som på alla andra platser regnar det ibland och vädret är alltså inte speciellt originellt. Däremot är landet bortklemat med en växtlighet av sällan skådat slag och verkar bestå av alla olika växtlighetszoner förutom tundra och sankmark. Åtminstone nästan. Ibland var det öken, ibland var det lummigt, ibland växte träden nästan in i bilen och ibland var det bara buskar och småris. Fascinerande var ett ord jag använde vid flertalet tillfällen.

Fascinerande är även rätt adjektiv att använda för att bäst beskriva safaritrippen. Kanske bör den betraktas som den ultimata uppfyllelsen av pojkdröm. Titta på djur är ungefär hur tufft som helst. Vi såg elefant, noshörning, giraff, lejon, en hel drös olika antiloper och vildsvin och en massa andra från olika kategoriseringar. Sen firade vi jul på en vingård och på julafton åskade det. Och på tal om åska så hette en hund vi träffade oskar vilket alla tyckte var förtjusande (förutom jag och hunden som tittade snett på varandra). När vi firat klart åkte vi flygplan hem. Jag hade feber och tappade alla koncept överhuvudtaget vilket resulterade i att jag fick ta plats i flygvärdarnas lilla rum och andas syrgas. Det var lite tråkigt men det där med karma är förrädiskt. Tack Lassemaija för allt!

För övrigt var filmen om Simone de Beauvoir och Jean Paul Sartre häromdagen ytterst underhållande. Ikväll är det en till film om samma personer fast med andra skådespelare. Det låter krångligt men den börjar hur som helst 22.25 på tvåan. Titta titta titta.

Dagens ord är Spinnrock
Kommentar: Har inget att tillägga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida