måndag, augusti 25, 2008

Oskar skriver ett brev #5

God eftermiddag riksdagen,

mitt namn är Oskar Lindmark och jag bor i Uppsala. För ett tag sedan så skickade jag ett brev till er och frågade varför riksdagen heter som den heter och ni svarade på det och hoppades att jag tyckte mig ha fått ett tillfredsställande svar. Ni kan kanske hälsa Fredrik Styrlander att jag anser mig ha fått det. Nu vill jag dock ha reda på en annan sak.

När jag läste brevet så la jag märke till att det finns något som heter brevenheten hos er och eftersom jag tycker mycket om brev blev jag nyfiken. Vad gör de? Hur gör man för att få jobba där?

Jag hoppas att ni har en trevlig sommar. Adjö. Ni behöver inte skynda er med att svara, jag har all tid i världen.

Bästa hälsningar Oskar Lindmark

Hej Oskar,

Det är alltid trevligt att höra att någon är nöjd med de svar han eller hon får. I det här fallet tror jag dock, att berömet hör hemma någon annanstans än här på riksdagens informationsehet, för Fredrik Styrlander, som du nämner, jobbar på Regeringskansliet och det är också där du kan hitta en brevenhet. Riksdagens kommunikationsavdelning och dess infomationsenhet - där ditt brev nu hamnat - är uppdelad annorlunda. Vår plats i riksdagsförvaltningen ser du här: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1577.aspx
och lite mer här: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1585.aspx

För att jobba här - eller på Regeringskansliet - gör man som med vilka statliga jobb som helst och skickar in en platsansökan. Lediga jobb kan du läsa om här: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1595.aspx och här: http://www.regeringen.se/sb/d/4515

Vilken utbildning som behövs varierar naturligtvis med vad man ska göra. Många inom Riksdagsförvaltningen är stats- eller samhällsvetare eller jurister. Det finns förstås också ett antal personer som sköter IT-system, webbplats och liknande och som har sin utbildning inom det området. Jag tror att ungefär detsamma gäller även för Regeringskansliet.


Med vänlig hälsning
Mikael Landén

Kommentar: Inget nytt under solen eller vad man nu brukar säga. Jag tror jag tyckte bättre om Fredrik än Mikael. Aldrig speciellt charmigt med folk som envisas med att lägga in en massa länkar.

Etiketter:

1 kommentarer:

Blogger Cecilia Carlsson sa...

Ha ha ha!!!

Jag skriver också brev...

ceciliacarlssonceommunicatioforlife.blogspot.com

Vi kan nog få inspiration av varandra och dela många goda skratt!

11:01 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida