tisdag, augusti 12, 2008

Oskar skriver ett brev #4

Hej HG Wessberg,


mitt namn är Oskar Lindmark och jag bor i Uppsala. För några dagar sedan talade jag och några vänner om regeringen och vad de egentligen gör. Några tyckte att regeringen var bra, några inte. Jag kom under denna diskussion att tänka på ordet riksdag, vad ska det betyda egentligen? Var kommer ordet ifrån och vad har ordet dag med saken att göra egentligen? Jag hoppas att du kan svara på min fråga.

Ha en trevlig helg.
Mvh Oskar Lindmark

Bäste Oskar!

Tack för ditt e-brev. Statssekreterare HG Wessberg har bett mig svara dig.

Ordet riksdag betyder ungefär riksmöte. Ordet dag härstammar från tyskans ”tag” och ska i den här formen av gammal svenska tolkas som möte.

Angående ordet riksdags historia i Sverige så brukar man ibland kalla mötet i Arboga år 1435 där man träffades för att diskutera och besluta om viktiga frågor för landet för den första riksdagen.

Men det är först vid Gustav Vasas två riksmöten i Västerås 1527 och 1544 man kan tala om en riksdag med representation av de fyra stånden – adel, präster, borgare och bönder. Själva termen riksdag började användas under 1540-talet.

Jag hoppas du fick ett tillfredsställande svar på dina frågor. Om du vill veta mer kan du gå in på riskdagens hemsida.

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1519.aspx

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Styrlander
Brevenheten
Statsrådsberedningen

Kommentar: Det roligaste är att de har en brevenhet. Jag borde få jobb där. Annars är det ett typiskt tråkigt myndighetssvar. Kort, koncist och objektivt. Precis som OS-invigningen alltså.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida