onsdag, april 23, 2008

En fräck kupp. Utförd på ett tåg i Hudiksvall.

Ibland får jag för mig att jag borde göra något annat med allt det här. Kanske försöka säga något ordentligt någon gång istället för att vara lite putslustig och göra mig dum över saker som jag i själva verket förstår mig på ganska väl. Någonstans i bakhuvudet så finns en liten knöl som ibland försöker yttra saker av lite mer tyngd än tankar kring ordet tallriks dragningskraft och märklighet. Men å andra sidan så beslöjar ett tämligen tydligt varför hela det resonemanget.

Jag kom att tänka på det här om dagen. Det är väldigt få saker jag gjort ordentligt. Förutom en handfull pussel och en gymnasieutbildning så är de projekt jag fullbordat ytterst lätträknade. Det hela handlar väl helt enkelt om att lägga ner själ och hjärta i något och i det avseendet så har jag inte skördat många segrar. Samtidigt så får man inte glömma de små sakerna. Livet är ju en stor fråga med många små svar och man kan inte förvänta sig att hitta nålen om man bara stirrar på höstacken. Då är man på djupt vatten.

Att reflektera över ordet tallriks innebörd är kanske inte en så dum sysselsättning trots allt. Jag tror att det i slutändan handlar om att hitta sina egna sanningar och när det kommer till sanningar så är frågorna ofta viktigare än svaren. Skulle jag ha ett svar på allt så hade livet varit helt meningslöst. Kanske kommer jag lägga ner lite mer själ och hjärta på det här än vad jag gjort den senaste tiden. Något bättre svar kan jag inte ge er.

Dagens ord är Tallrik
Kommentar: Ordet tallrik har gäckat mitt lynne under några dagar och jag finner det tämligen märkligt. Vad menas egentligen? Tall och rik. Kanske tillverkade man förr i tiden tallrikar av just tallar, kanske sågade man bara itu dem på höjden och vips så hade man ett gäng ätunderlägg. Den logiska förklaringen finns antagligen bara några knapptryck eller bläddringar bort men jag håller mig ett litet tag till. Man måste suga på de karameller som erbjuds.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida