tisdag, november 20, 2007

Flugöga minus hjärta

Häpp! Jag har praktik så jag hinner inte skriva lika mycket som jag brukar. Det tar lite tid att ha praktik, det är nästan som att jobba på riktigt plus att jag måste åka fram och tillbaka till Tierp varje dag. Att åka tåg är i och för sig tillfredsställande men det finns andra tillfredsställande sysselsättningar som får lida på grund av detta ständiga åkande med tåg.

I Tierp har jag fått ett eget skrivbord så jag sitter för det mesta vid det och bläddrar i böcker för att planera vad jag ska göra sen. Det tar tid att planera. Mer än man kan tro. När jag inte bläddrar i böcker träffar jag elever och har lektioner. Idag pratade jag om myter. Eleverna var måttligt intresserade. Ibland får jag även dricka kaffe tillsammans med de andra som jobbar. Oftast vet jag inte vad jag ska prata om så jag håller tyst. De pratar om bilbesiktningar och hockey, jag har inte så mycket att tillägga. Jag vet för det mesta inte vad jag ska prata om med andra män.

Dagens ord är Tummelduns
Motivering: Ett dumt och konstigt ord som jag inte vet vad det betyder. Tror att det har något med Povel Ramel vilket betyder att det kan betyda alltifrån häst till att dammsuga eller friskvårdsbudget. Jag tror min pappa använder det om fest. Att man ska på tummelduns. Jag får fråga honom.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tummelduns äro, eligt boken Förflerade lingonben sidan 196, av Povel Ramel:
"Tummelduns:Detta ljud orsakas av oförsiktiga och onyktra tumlare, vilka titt och tätt dunsa mot skrovet på jakt efter födan, gunås." Order var med första gången i sången "Måste vägen till Curacao gynga så".

3:06 em  
Blogger oskar. sa...

Man tackar man tackar, du namnlöse välgörare.

4:56 em  
Anonymous Anonym sa...

Roligt inlägg. Även jag är ingen höjdare på att samtala med andra män. Är det en gymnasieskola du praktiserar på?

10:09 em  
Blogger oskar. sa...

Jajjemen. Jag är på de praktiska programmen. Därav den manliga jargongen tror jag. Att det bara är män där jag brukar fika är nog också en bidragande faktor. Män som arbetar med händerna är kanske lite mer "män" än andra män så att säga. Eller så är det bara jag som är omanlig. Idag kan jag ju i alla fall prata om fotboll.

7:10 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida