onsdag, mars 04, 2009

Besök på bokrean

Att människorna som jobbar på LundeQ inte tillhör de gladaste gökarna i Uppsala stod klart redan i våras när jag försökte söka jobba där och blev avsnäst som om jag vore en telefonförsäljare men dagens besök på bokrean innebar ännu ett lågvattenmärke för litteraturens trotjänare. När jag begav mig till informationsdisken för att fråga efter Tranströmers samlade verk så tittade butiksbiträdet på mig som om jag frågat efter närmsta vägen till tunnelbanan och påpekade lite lagomt arrogant att den boken nog hade tagit slut under första förmiddagen som om det var något ovanligt festligt och skoj att de inte hade boken som kunden frågade efter. Ytterst märkligt.

När jag tio minuter senare begav mig till Celsius för att söka efter samma bok så fanns det ett tiotal exemplar kvar. Under ett småtrevligt samtal med Celsiuspersonalen om hur prisvärd boken var inhandlades den för sextionio riksdaler. Måste man vara otrevlig för att få jobb på Akademiska bokhandeln? Det kanske är på sin plats att jag börjar skriva brev igen.

1 kommentarer:

Blogger Det där sa...

Tiden är helt klart mogen, nästan övermogen må jag säga. Har saknat Breven!

5:22 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida